Správné držení tužky?
Psaní je klíčovou dovedností pro všechny děti, která jim otvírá dveře k učení, vzájemné komunikaci a sebevyjádření. Aby se psaní stalo od prvních chvil radostí a ne frustrací pro dítě i rodiče, je důležité, aby se rozvíjelo správně od samého počátku. V tomto článku se zaměříme na to, jak podpořit zdravý vývoj psaní u dětí předškolního a mladšího školního věku.
Vývoj grafomotoriky probíhá téměř od narození. Ve věku 2 – 4 měsíců děti náhodně uchopují předměty, od 11 měsíce se objevuje úchop klíšťkový, kdy dítě izolovaně používá ukazováček s palcem. Od cca 16 měsíců se objevují spíše náhodné zkušenosti s kreslením a dlaňový úchop. V 18 měsících dítě začíná být schopno koordinovaných pohybů a objevuje první pokusy o zanechání stopy.
Mezi druhým a třetím rokem můžeme začít mluvit o intenzivnějším kreslení. Dítě uchopuje pastelku do prstů – hrstičkový úchop.
Základem pro správné psaní je správný úchop tužky. Pro ten je potřeba správný rozvoj hrubé a jemné motoriky. Hrubou motorikou rozumíme pohyby celého těla – skákání, běhání, lezení, házení… Jemná motorika se zase týká pohybů menších svalů a svalových skupin, které se používají k manipulaci s drobnými předměty, kreslení a nakonec i psaní.
Hrubou motoriku můžeme podpořit těmito aktivitami s dětmi - lezení, tanec, hry s míčem, stavění s velkými kostkami. Pro rozvoj jemné motoriky můžeme s dítětem podnikat různá kreativní tvoření (např. navlékat korálky, stříhat nůžkami vhodnými pro věk dítěte, kreslení, malování, stavění z drobnějších kostek (např. Lego)).
Kolem čtvrtého roku nastává zlepšení v plynulosti pohybů. Tužku dítě drží již v prstech, začíná vybarvovat obrázky. Pozor – v tomto období se začínají objevovat nesprávné úchopy a může docházet k jejich fixaci, která se následně špatně odstraňuje. Zde je třeba již začít trénovat špetkový úchop, který by mělo mít dítě před příchodem do školy již zafixovaný.
Jak vypadá špetkový úchop?
Špetkový úchop je způsob uchopování předmětů třemi prsty: palcem, ukazováčkem a prostředníčkem. Palec a ukazováček se svírají bříšky proti sobě a tvoří tak "štípačky", které uchopují předmět. Prostředníček pak podpírá předmět zespodu a pomáhá s jeho fixací. Prsteníček a malíček jsou přitisknuté k dlani. Tento úchop je nejpřirozenější a nejefektivnější pro jemnou motoriku ruky
Správný špetkový úchop:
Palec a ukazováček se dotýkají bříšky v délce nehtového lůžka.
Prostředníček se opírá o předmět zespodu pod úhlem 45 stupňů.
Prsteníček a malíček jsou přitisknuté k dlani.
Dlaň je volná a uvolněná.
Jak vypadá špatný úchop?
Nejčastěstější chyby:
- Prohnutý ukazovák
Pěstičkovitý úchop
Hrníčkový úchop
Protaženou hrstičku
Křečovité držení
Některé problémy spojené se špatným úchopem:
Bolest ruky a zápěstí
Únava ruky
Obtíže s psaním a kreslením
Nečitelný rukopis
- Neschopnost manipulovat s drobnými předměty
A jaké psací a kreslící pomůcky můžeme dítěti pro správný vývoj pořídit?
Malé děti (1,5 – 3roky):
Pro děti, které se teprve s kreslením seznamují a používají dlaňový úchop jsou vhodné kreslící pomůcky, které tento úchop podporují – např. Herlitz Voskové pastelky Myška pro nejmenší.
Od tří let:
Ideální je od prvních pokusů o kreslení používat trojhranné tužky a pastelky. Nabízí řadu ergonomických benefitů, které usnadňují držení a manipulaci s psacím nástrojem, čímž podporují správný vývoj dětské ruky a předchází únavě.
Jumbo pastelky: Jsou ideální pro malé děti, které se teprve učí uchopovat psací nástroj. Jejich tlustý trojhranný tvar se snadno drží a umožňuje dětem kreslit plynule s menším úsilím.
Trojhranné voskovky: Jsou ideálním nástupcem prvních pastelek. Dají se pořídit jak ve variantě jumbo pro menší děti, tak v klasické tloušťce pro starší. Klasické se dají pořídit od malých sad se šesti barvami až po velké sady 48 barev, které jsou vhodné pro první dětská umělecká díla.
První školní výbava:
Každá paní učitelka v první třídě má jiné požadavky na první tužky a obzvláště pak pera. My vám představíme ty nejprodávanější, léty prověřené, které vám můžeme i z vlastní zkušenosti doporučit:
Tužka Stabilo Easygraph s výřezy – má ergonomický trojhranný tvar s výřezy, které napomáhají správnému držení tužky a snižují únavu ruky. Vyrábí se v několika krásných barvách – takže je velká šance, že si dítě nevymění tužku se sousedem. Prodává se ve variantě pro praváky a pro leváky – vybere si každý. Levnější alternativou pak jsou jakékoliv trojhranné tužky tvrdosti HB (Centropen, Koh-i-noor,…).
Pastelky trojhranné Stabilo EasyColors – jsou ideálním doplňkem tužky Stabilo EasyGraph. Jsou vyrobeny z netoxických materiálů, opět mají výřezy uzpůsobené buďto pravákům, nebo levákům. Výhodou jsou opravdu krásné a syté bary.
Samozřejmě můžeme doporučit i jiné trojhranné pastelky např. od firmy Koh-i-noor, Herlitz nebo Maped. Důležité je u pastelek dbát na to, aby měly nelámavé tuhy. Dětem pastelky padají a pokud mají nekvalitní tuhy, pak už je nikdy neořežete.
Pero pro prvňáčky – zde již hodně záleží na preferencích vyučujících, případně pak rodičů. Mezi nejoblíbenější a nejprodávanější patří Pero Stabilo Easyoriginal – se svým ergonomickým trojhranným tvarem je ideální pro první krůčky s psaním. Nejedná se o klasické plnící pero, ale o roller – nepouští kaňky. Na druhou stranu ani klasická bombičková pera typu Herlitz Tornado, bombičkové pero Schneider nebo Centropen Shark nejsou k zahození. Občasná kaňka naučí prvňáčka na pero tolik netlačit a snažit se psát lehce a plynule.
Ergonomické sezení
Kromě správného úchopu je důležité u dítěte dbát i na ergonomii psaní. To znamená, že by dítě mělo sedět u stolu (úplně ideálně u stolu s nastavitelnou výškou) s rovnými zády a nohama opřenýma o zem. Lokty by měly být ohnuté v právém úhlu a zápěstí by mělo volně rovně ležet na papíře.
Na obrázku můžeme vidět, že držení těla je lehce do strany, díky tomu že papír není přímo před dítětem a pero nesměřuje k rameni.
Jako u každé jiné dovednosti, i psaní se zlepšuje cvičením. Je velmi důležité, aby dítě mělo dostatek příležitostí ke kreslení a psaní. Důležité je i to, aby se psaní stalo zábavou a ne jen nutností. Zkuste psaní zpestřit hrami a aktivitami, které vaše dítě budou bavit – psaní deníků, dopisů, apod.