Recenze školních batohů - vyjádření k dTestu školních tašek
V srpnu roku 2015 vydal časopis dTest výsledky nových testů, tentokrát zaměřených na školní tašky. Po pročtení testu jsme ovšem jako prodejce, který se již 10 let specializuje na prodej školních tašek a prodá jich při osobních odběrech tisíce kusů ročně, s konečným výsledkem a způsobem testování nemohli souhlasit. Časopis dTest jsme i oslovili, bohužel nepřišla žádná odpověď. Každý den pomáháme vybírat řadu vhodných školních tašek, vidíme, jak dětem „sedí“, naši prodejci jsou školeni i fyzioterapeuty, aby jejich pomoc byla opravdu odborná. Víme, že se nejedná o jednoduchý proces. Rozhodli jsme se tedy na výsledky testu reagovat.Prvním krokem bylo srovnání s podobným testem u našich německých sousedů z roku 2013. Zjišťované parametry jsou na první pohled v obou testech podobné, při bližším prozkoumání ale zjistíme, že ve srovnání s německým Stiftung Warentest 2/2013 proběhlo testování u nás výrazně méně náročně.
Srovnání hodnocení:
Hlavní hodnocenou oblastí jsou obecné vlastnosti aktovky, její vybavenost, provedení a komfort používání. Některé parametry lze zjistit jen pohledem, jiné jsou značně individuální a vyžadují zkoušení. A to je oblast, ve které shledáváme u českého hodnocení výrazné nedostatky. Věnujeme se tedynejprve srovnání českého a německého testování. Protože pro nás byly překvapením výsledky zkoušek batohů, zaměříme se poté především na samotné praktické zkoušení školních tašek na zádech dětí.
Bezpečnost a odolnost Testování bezpečnosti je v Německu o něco vyšší než u nás. Je to dáno vysokými požadavky na vybavenost reflexními prvky a přítomností fluorescentní barvy (neoenově zelená, žlutá, oranžová nebo růžová). Naši zákazníci dávají přednost designu tašky, nároky na reflexní prvky nejsou tak přísné.
Výraznou položkou testů je odolnost školních tašek. Nejde o záležitost na pár dnů, taška musí vydržet vysokou zátěž a zacházení dětí není navíc vždy ohleduplné.
Německé testy zahrnovaly širší škálu zátěže. Kromě odolnosti vůči pádu, kterou ověřovali z větší výšky, a odolnosti vůči vodě, zjišťovali ještě odolnost vůči běžnému opotřebení při opakovaném pokládání aktovky na zem. Zde se zjišťovalo nejen poškození tašky, ale i jejího obsahu. Experty zajímala také odolnost vůči vysoké teplotě a dále možnosti čištění tašky.
StiftungWarentest 2/2013 | dTest 08/2015 | |
---|---|---|
Denní použití, opotřebení | 50 % | 10 % vybavenost + 35 % praktické zkoušky + 10 % kvalita provedení |
Bezpečnost | 20 % | 15 % |
Vlastnosti materiálu/odolnost | 25 % | 25 % |
Škodliviny | 5 % | Neuvedeno |
Návod k použití | Neuvedeno | 5 % |
Zkoušení tašek
Testované tašky by měly být náhodně vybraným vzorkem. V České republice byly testovány na jedné dívce a jednom chlapci, hodnocení se účastnil fyzioterapeut. Oproti tomu v Německu byly tašky zkoušeny na třech dívkách a třech chlapcích. Kromě názorů čtyř fyzioterapeutů a ortopedů tam bylo přihlíženo i k vyjádření rodičů a učitelů.
Na první pohled je jasné, že poměr je nevyvážený. Z našich zkušeností víme, že určité typy tělesných konstitucí vyžadují určité typy aktovek, každému sedí něco jiného. Při takto úzkém vzorku školáků tedy nemohla být pokryta různost dětských postav, a tím i hodnocení tašek má jen omezenou vypovídací hodnotu. Uvedené školní tašky mají různou délku zádové části a celkovou velikost.
Některé samozřejmě nabízí výškově nastavitelné/posuvné ramenní popruhy (např. Hama Flexline, Herlitz Flexi), ty však v testu zkoušeny nebyly. Použít jako bod hodnocení „vhodnost pro různé postavy“ je naprostým nepochopením principů výběru školní tašky. Uzavírat oficiálně se tvářící test na základě vyzkoušení na dvou dětech s jedním fyzioterapeutem je neprofesionální.
Protože jsme chtěli, aby naše vyjádření bylo objektivní, přizvali jsme nezávislou fyzioterapeutku, aby zhodnotila, jak školní tašky sedí dětem na zádech. Většinu testovaných tašek v dTestu jsme měli k dispozici, zkoušeli jsme je na pěti dětech od 1. do 4. třídy. Fyzioterapeutka vždy nejprve zhodnotila držení těla každého z našich modelů, poté nastalo zkoušení konkrétních školních tašek. Na základě celého testování jsme vyvodili následující: Dá se obecně říct, jestli má taška dobře anatomicky vytvarovaná záda a jestli bude nebo nebude velikostně sedět prvňáčkům pohybujícím se okolo výškového průměru 118 cm šestiletých dětí. Neplatí to ale bohužel u dětí s vadným držením zad, kterých není málo. I pro laika bylo hned viditelné, že řada batohů, které dítěti se správným držením těla „padly“, dalšímu dítěti s vadným držením těla vůbec neseděly, a ještě naopak situaci zhoršovaly. Dalo práci najít konkrétní školní tašku, která držení těla napomohla. Některé z batohů, které byly avizovány pro prvňáčky, navíc odpovídaly velikostně až starším dětem, které měly výšku okolo 130 cm.
Fyzioterapeutka závěrem zhodnotila, že výběr školní tašky je komplexní záležitostí. Vyjádřila se, že co fyzioterapeut, to může být jiný názor, a že testováním na dvou dětech nikdo nic nepozná. Vyhodnocení testů za daných podmínek je vskutku neobjektivní.
Vyhodnocení
Vítězem obou testů se stala firma Hama se svou řadou školních tašek Step by Step, konkrétně s aktovkou Červený pavouk. Kvalita produktů Hamy je nezpochybnitelná, odpovídá vyšší ceně tašek, které musí zákazník při jejich koupi vynaložit. Je také ovšem nutno říct, že jde o větší tašku s vyšší hmotností, která není vhodná pro drobnější děti. Provedení tašky hodnotila i naše fyzioterapeutka dobře. Stejně tak velmi dobře ohodnotila aktovku Herlitz Sporti nebo batoh Bagmaster Gotschy, které v testu ovšem poměrně propadly…
A z toho také vlastně plyne náš postoj k celému testu, kdy jsme chtěli vyjádřit náš názor opírající se o mnohaleté zkušenosti. Je dobré, že se této dlouho zanedbávané oblasti opět někdo věnoval a upozornil na důležité parametry produktů. Se školními taškami to ovšem není jako např. s pračkami. Myslíme si, že se nedá jen tak přijít a na základě výsledků Dtestu nakoupit. Je to individuální záležitost, která vyžaduje individuální výběr. Každý jsme jiný a musíme najít to vhodné pro naše děti.
Zpět na výpis novinek